بهترین زمان یادگیری زبان در طول روز

آنچه در این پست میخوانید

     

    برای اینکه بتونیم زبان رو یاد بگیریم، در حین برنامه ریزی نیاز داریم بدونیم که مغز ما چه زمانی از روز رو برای یادگیری مطالب جدید آماده هست، چه وقتی خسته هست و نیاز به استراحت داره. بعد از اینکه با نحوه کارکرد مغز و ساعت کارش در طول روز آشنا شدیم، برنامه ریزی، مطالعه و یادگیری مطالب جدید برامون آسون تر میشه.

    مغز ما از ساعت 6 تا 10 صبح در بخش منطق و حافظه عالی کار میکنه. شما میتونین تو این زمان به مطالعه درس های تخصصی که احتیاج به تحلیل زیادی داره بپردازید مثل ریاضی! یا حتی اگه قراره درباره کار و یا تصمیم های مهم زندگیتون منطقی تصمیم بگیرید، مغز شما تو این ساعت آمادگی خیلی بالایی برای تحلیل و سنجیدن تمام جوانب داره.

    از ساعت 10 تا 12 ظهر، ذهن شما بیشترین کارایی رو داره. مطالعه درس هایی که واستون خیلی سخته، تو این زمان میتونه تبدیل بشه به یه کار راحت براتون. پس حتی تو زمینه کاری هم این زمان رو میتونین ازش خیلی استفاده کنین چون با کارایی بالایی که مغزتون پیدا کرده، میبینین که انجام کارها چقدر براتون آسون میشه.

    بعد از این تایم و بیشترین بازه ای که از مغزتون استفاده کردین، دیگه تایم استراحت فرا رسیده. بین ساعت 12 تا 3 بعد از ظهر، ذهن شما شروع میکنه به خسته شدن و طبیعیه، حق هم داره چون کلی کار سخت رو تا الان براتون انجام داده. اما این یعنی که دیگه نمیتونیم تو این مدت استفاده ای کنیم و باید بیخیال درس و کار و زندگی بشیم؟

    باید بگم نه! شما تو این ساعت هم میتونین به تمام کارهاتون برسید و همه چی رو ادامه بدید اما سطح سختی و استفاده ذهنیتون رو کمی پایین تر بیارید. مطالعه درس هایی که واستون آسون تره و نیاز به استدلال نداره، انجام کارها و اون بخش از پروژه هاتون که نیاز به تحلیل بالا نداره تو این ساعت از روز میتونه هم به ذهنتون و هم به عملکرد خودتون کمک کنه. اینطوری هم ذهن شما استراحت کرده و شما هم بخشی از کارهاتون رو تونستین با بازده بالا پیش ببرید.

    بعد از استراحتی که به مغزمون دادیم، از ساعت 3 تا 6 عصر مغز دوباره ریکاوری شده و دوباره کاراییش بیشتر میشه و به نقطه اوج خودش میرسه. حالا میتونین رو درس های تخصصی که احتیاج به انرژی زیادی دارن یا پروژه ها و کارهایی که باید خیلی روشون دقیق شید و انژی صرفشون کنین وقت بزارید تا بیشترین بازدهی رو بگیرید.

    بین 6 عصر تا 9 شب، ذهن دوباره شروع میکنه به خسته شدن و احتیاج به شارژ داره. پس مجدد برید سراغ درس هایی که کمترین انرژی رو ازتون میگیره و اون بخش پروژه و کارتون رو انجام بدید که براتون آسون تره.

    ساعت 10 تا 3 صبح هم تایمی هست که ذهن شما شروع میکنه به ریکاوری و تثبیت و ذخیره اطلاعات. اگه میخواید تو این بازه آموزش و یادگیری داشته باشید و یا کاری رو انجام بدید باید ساده ترین مطالب و بخش هارو تو برنامتون داشته باشید. (مخصوصا برای اون دسته از آدم هایی که اهل شب بیداری هستند و تو این تایم مطالعه میکنند و کارشون رو انجام میدن) بهتره از 10 تا 12 خیلی از کارها و آموزش هاتون رو به پایان برسونید و بعدش خواب کافی داشته باشید تا بتونین روز بعد رو حسابی با قدرت شروع کنین.

    حالا الان خیلی راحت میتونین دلیل اینکه بعضی وقتا میگین زبان رو میخونم اما متوجه نمیشم، خیلی ساعت هم براش وقت گذاشتم، کلی خوندم اما هیچی یادم نمیمونه و متوجه نشدم رو درک میکنین.

    مباحثی که نیاز به تحلیل و استدلال داره مخصوصا تکنیک های آیلتس و یا درک مطلب هایی که نیاز داره فکر کنین تا به جواب برسید و یا حتی بعضی گرامرها رو تو تایم صبح بخونین. برای بخش های آسون تر مثل  مرور کلمه ها، زمانی که ذهن نیاز به استراحت داره، وقت بذارید. شب ها هم میتونین صرفا به پادکست های خیلی ساده جهت درگیری با زبان گوش بدید بدون هیچ تمرین خاصی و فقط اجازه بدید ذهن چند لحظه ای قبل از خواب رو فقط گوش بسپاره تا بتونه اطلاعات اون روز رو طبقه بندی و ثبت شده ذخیره کنه.

    این یک حالت کلی پیش فرض هستش که میتونین به مدت یک هفته استفاده کنین و ببینین که برای شما هم به همین شکل هست یا نه و بعدش تغییر بدید و هفته های دیگه رو در ساعات مختلفی مطالعه کنین.

    فقط برای هربار مطالعه باید در نظر داشته باشید که حتما قبل یادگیری و آموزش، یک وعده غذایی مناسب رو داشته باشید تا پتانسیل بدنتون پایین نیاد. جایی که قرار هست باشید و کار کنید حتما بی صدا باشه تا تمرکزتون بهم نخوره. با برنامه پیش برید تا بتونید به نتیجه دلخواهتون برسید.

     

    نظرات

    سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *